Isnin, 15 Disember 2008

TRAGEDI DI MANA KEINSAFAN KITA?

TRAGEDI DI MANA KEINSAFAN KITA?

Tragedi yang menimpa penduduk di Bukita Antarabangsa mengimbau kembali kenangan saya terhadap tragedi Highland Towers. Saya adalah diantara kumpulan wartawan yang tiba awal apabila tragedi Highland Towers yang berlaku 11 Disember 1993. Tragedi ini yang mengejutkan seluruh Negara memandangkan kejadian seumpama itu julung kali berlaku dalam sejarah negara sejak merdeka.

Apabila tiba bersama rakan-rakan wartawan masing-masing dalam keadaan terpinga-pinga melihat tragedi yang menyayat hati. Pasukan penyelamat yang tiba memulakan usaha menyelamat. Rakan-rakan media mula bergegas mencari bahan untuk dilaporkan.

Pelbagai persoalan yang timbul dalam fikiran saya ketika itu terutama bagaimana keadaan mangsa yang terperangkap, bagaimana usaha menyelamat akan dapat dilakukan melihat situasi yang menyulitkan dan yang amat bersar di pemikiran saya bagaimana bukit seumpama ini boleh digondol dan dibangunakan.

Seminggu bertugas membuat liputan dikawasan tragedi dan seminggu di hospital Kuala Lumpur iaitu di unit forengsik termasuk terpaksa bermalam dikawasan berkenaan. Bau mayat sudah menjadi perkara biasa pada ketika itu semata-mata untuk mengejar dan skop berita.

Disamping bertugas di kedua-dua kawasan, terpaksa pula membuat follow up terhadap beberapa agensi yang bertanggungjawab terhadap tragedy berkenaan.

Maka teringat saya kepada satu keputusan yang dibuat oleh pihak kerajaan Pusat dan negeri bahawa segala bentuk pembangunan dikawasan bukit dan lereng bukit diharamkan atau diberhentikan serta merta.

Pelbagai pihak menyokong langkah pihak kerajaan berkenaan. Sementara beberapa agensi yang terbabit telah mengemukakan hasil kajian mereka bahawa kawasan bukit antrabangsa itu tidak selamat untuk dibangunkan lagi.

Pada ketika itu pada ingatan saya pihak berkuasa tempatan dan semua pihak yang terbabit akan mengambil iktibar diatas apa yang berlaku dan mengambil peringatan diatas keputusan yang dibuat serta mengambil langkah berjaga-jaga ditas laporan yang dibuat terhadap kedudukan Bukit Antarabangsa yang tafsir sebagai berada dalam keadaan kurang selamat.

Namun setelah meninggalkan dunia kewartawanan dan berhijrah keluar dari Kuala Lumpur khususnya Bukit Antarabangsa yang tidak jauh dari kediaman saya dan apabila datang sekali sekala ke Kuala Lumpur saya amat terkejut melihat pembangunan terus dicernakan di Bukit Antarabangsa.

Begitulah terjadi apabila agensi kerajaan langsung tidak mengendahkan dan mengambil kira keputusan yang telah dibuat. Mungkin kerana ketamakan untuk mengaut hasil cukai dan sebagainya maka segala bentuk keputusan yang dibuat terdahulu tidak diendahkan.

Malah tragedi yang telah berlaku pada ketika itu yang meragut nyawa 48 orang yang terkorban apabila sebuah daripada tiga blok kondominium Highland Towers di Taman Hillview, terletak 1.5km dari tempat kejadian tanah runtuh pada Sabtu, runtuh pada 11 Dis, 1993 langsung tidak dipedulikan dan diambil pengajaran.

Lantas itu amat tepatlah jika dikatakan bahawa trageni yang berlaku baru-baru ini merupakan kesilapan manusia dan bukan kesilapan alam. Yang Maha Kuasa dan Alam telah memberi peringatan awal namun kita langsung tidak mengendahkannya.

Sudah tentu yang menderita kini adalah 14 keluarga yang terbabit dalam runtuhan banglo berkenaan. Mungkin kita Nampak itu merupakan banglo mewah. Namun bagi saya mungkin itu sahaja harta yang mereka ada dan berkemungkinan sebahagiannya masih lagi menjadi milik bank.

Bagitu juga dengan nasib lebih 5,000 penduduk di sekitar Bukit Antarabangsa yang diarah pindah kerana struktur tanah dikawasan berkenaan di tafsirkan tidak selamat. Walaupun mereka diarah berpindah buat sementara waktu sehingga satu keputusan dikeluarkan berhubung status kediaman dan Bukit Antarabangsa meletakkan mereka dalam keadaan gundah gulana.

Mungkin itulah satu-satunya kediaman yang mereka ada. Itulah harta yang mereka miliki. Berbalik kepada tragedi Highland Towers mereka pasti mengambil pengajaran daripadanya. Bagaimana penghuni terbabit terpaksa menanggung penderitaan terpaksa menanggung hutang dan pihak bank sentiasa mendesak untuk mendapat semula pinjaman berkenaan.

Meletak kesilapan ditangan pemilik kerana tidak tepat dan bijak membuat pilihan adalah sesuatu yang kurang bijak. Pemilik yang tidak mempunyai ilmu seumpama itu hanya percaya kepada tawaran dan janji yang ditawarkan oleh pemaju. Lihatlah berapa ramai yang tertipu dengan janji palsu dibuat oleh pemaju sehingga rumah merek aterbengkalai begitu sahaja..

Saya yakin selepa ini ramai yang tidak nyeyak tidur memikirkan permasalahan ini. Pada hemat saya, selepas ini ada pihak yang cuba mencuci tangan dengan mengistiharkan syarikat mereka muflis atau menutup perniagaan bagi mengelak daripada bertanggungjawab terhadap tragedi ini.

Tragedi Highland Towers sudah cukup memberi pengajaran dan keinsafan kepada saya. Sebab itulah apabila melihat pembangunan terus dibuat di kawasan tinggi, bukit bukau terus diperkosa dan dicabul kerana ingin mengaut kekayaan saya tertanya-tanay dimana keinsafan kita terhadap tragedi dan peringatan yang diberikan oleh Yang Maha Berkuasa.

Bersimpati kepada mereka yang terkorban dan mangsa runtuhan banglo dan mereka yang terpaksa berpindah maka saya sarankan agar pihak kerajaan dan agensi yang bertanggungjawab mengambil langkah segera bagi melindungi kepentingan mereka yang terbabit agar masalah mangsa Tragedi Highland Towers yang terpaksa menanggung kos hutang dan naik turun mahkamah tidak berulang kepada mereka.

ALFATIHAH BUAT MEREKA YANG TERKORBAN SEMOGA DICUCURI RAHMAT DAN DIMASUK DALAM SYURGA BERSAMA ORANG YANG BERAMAL SOLEH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan