Isnin, 15 Disember 2008

UMNO Perlu Sokong Regu Najib Dan Muhyiddin (2M)

UMNO Perlu Sokong Regu Najib Dan Muhyiddin (2M)

Kerancakan pencalonan Presiden dan timbalan presiden UMNO telah sampai kemuncak apabila Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak muktamad menang tanpa bertanding bagi jawatan Presiden UMNO.

Sementara Tan Sri Muhyiddin Yassin, Tan Sri Muhammad Muhd Taib dan Datuk Ali Rustam turut layak bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO.

Dari segi kelayakan dan pengalaman serta kesetiaan kepada parti, kedua-dua tokoh ini tidak wajar dipertikai oleh mana-mana pihak termasuk daripada Presiden UMNO sendiri. Tindakan pihak tertentu untuk memujuk calon lain daripada bertanding jawatan Timbalan Presiden adalah satu kewajaran yang amat tepat walaupun perkara ini tidak disenangi oleh Datuk Seri Abdullah melalui kenyataannya di Sabah . Kenyataannya menyangkah tindakan pihak tertentu untuk memujuk Ali Rustam berundur dari bertanding jawatan Timbalan Presiden.

Sepatutnya semua pihak harus bersyukur kerana ada usaha untuk mententeramkan UMNO. Umno jangan terperangkap dalam hal ini. Ahli UMNO harus bijak menilai calon dan menilai implikasi jika Datuk Ali Rustam dan Tan Sri Muhammad Muhammad Taib dicalon dan salah seorang akan menang.

Jika Ali atau Muhammad Taib menang, pasti mereka orang yang paling layak untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri. Ali adalah ahli dewan Undangan Negeri Melaka sementara Muhammad Taib hanyalah seorang Senator sahaja. Lantas itu membolehkan mereka dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri. Pilihanraya kecil terpaksa di buat bagi membolehkan mereka menjadi ahli Parlimen.

Dalam situasi begini, apakah UMNO bersedia untuk berhadapan dengan pilihanraya kecil? Saya yakin, jika pilihanraya kecil diadakan di Selangor, UMNO dan BN akan berhadapan dengan masalah yang mungkin tidak memihak kepada UMNO dan BN. Begitu juga kalau dilakukan di Melaka.

Kerana melihat situasi tidak menguntungkan UMNO dan BN maka kita lihat petisyen pilihanraya Kulim Bandar Bharu ditarik balik sedangkan keputusan itu pejam mata pun boleh memihak kepada UMNO dan BN. Dalam keadaan UMNO masih belum bersedia, saya pasti jika pilihanraya dibuat di Melaka atau di Selangor UMNO juga akan berhadapan dengan masalah.

Jadi tidak bermaknalah pilihanraya itu dibuat malah akan timbul pelbagai isu sampingan yang lain. Oleh yang demikian, langkah terbaik bagi UMNO ialah memilih Muhyiddin sebagai regu Najib dan secara lagi akan menyaksikan kemunculan semula regu 2M.

Muhyiddin adalah ahli parlimen, kalau beliau menang jawatan Timbalan Presiden, Muhyiddin terus boleh dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri dan tugas regu 2M selepas ini menyusun dan memperkukuhkan semula UMNO. Oleh yang demikian, teori Pak Lah untuk meletakkan Ali Rustam sebagai calon utama harus ditolak oleh seluruh ahli UMNO. Ahli UMNO harus bertindak matang. Ini bukan soal ingin menjaga hati, pangkat dan kedudukan. Inilah masa yang paling tepat untuk berubah atau apa yang dikatakan oleh Pak Lah "reform".

Kita juga harus melihat pandangan yang diberikan oleh Tun Mahathir secara positif berhubung pemilihan pemimpin UMNO. Ahli UMNO harus memilih mereka yang berkewibawaan bukannya sebagai tukang kipas dan tukang Ya sahaja.

Apa yang dimaksudkan oleh Tun Mahathir pemimpin sebeginilah harus ditolak dan kebetulan mereka ini adalah penyokong kuat Pak Lah dan menantunya Khairy Jamaluddin.Sebelum ini sememangnya mereka yang bersama-sama Pak Lah hanya menjadi "tukang ya" dan tukang membela Pak Lah walau pun ada ketikanya Pak Lah harus ditegur.

Oleh yang demikian biarlah Ali Rustam terus mentadbir Melaka kerana negeri berkenaan masih diperlukan beliau untuk memberi suntikan pembangunan. Sementara Muhammad Taib perlulah di rehatkan. Masa kecederaan yang diberikan oleh Pak Lah kepadanya dalam pilihanraya yang lalu untuk menggilapkan UMNO dan dirinya terbukti beliau gagal. Sementara itu perwakilan juga tidak harus lupa beberapa "Sejarah hitam" Muhammad Taib perlu dijadikan sandaran untuk ahli UMNO merehatkan beliau daripda UMNO jika tidak ianya akan terus menjadi bahaman pihak pembangkang.

Dalam kepimpinan Pergerakan Pemuda, perwakilan UMNO harus terus memberi fokus kepada Datuk Mukhriz Tun Mahathir agar beliau tampil menerajui pergerakan itu yang memerlukan ketokohan seumpama beliau untuk berganding dengan Regu 2M.

Dalam pergerakan Wanita kita dapat andaikan ada usaha untuk menjatuhkan Tan Sri Rafidah Aziz menerusi percaturan pencalonan apabila dilihat ada bahagian yang cuba menonjolkan Shahrizat.

Akhirnya Sharizat selaku Penasihat Perdana Menteri terpaksa akur dan terperangkap dengan konspirasi yang disusun untuk menjatuhkan Rasifah . Beliau akhirnya bertindak untuk mencabar bosnya yang selama ini memberi kepercayaan yang jitu.

Langkah menyusun Sharizat melawan Rafidah adalah tidak lain tidak bukan sebagai langkah membalas dendam kepada Rafidah yang lantang menyuarakan pandangan terhadap kepimpinan Pak Lah.

Sharizat yang selama ini akur kepada peralihan kuasa yang di ketengahkan oleh Rafidah dan digazetkan dalam mesyuarat exco Wanita UMNO akhirnya terpaksa akur kepada desakan ini dengan tampil mencabar Rafidah pada pemilihan akan datang.

Oleh itu tidak salahnya Rafidah membatalkan peralihan kuasa yang dirancang kerana Sharizat sudah memungkiri janjinya demi memuaskan nafsu pihak tertentu untuk membalas dendam pada Rafidah.

Biar apa pun isu di kompangkan terhadap Rafidah, beliau pastinya sudah telah lama masak dengan situasi berkenaan dengan penuh keyakinan dan tabah akan memastikan kemenangan berpihak kepadanya.

Bagi Rafidah jika ditakdirkan kalah beliau tidak rugi apa-apa tetapi bagi Sharizat jika beliau tewas bermakna beliau sendiri yang menggali kubur untuk mengkafan dan menyemadikan jenazah politiknya sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan