Isnin, 15 Disember 2008

Sanggupkah PAS Gadai Kerusi Kuala Terengganu Kepada PKR?

Sehingga kini masih belum terjawab siapakah akan mewakili pembangkang untuk bertanding dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Sejak kekosongan kerusi ini berlaku, Parti Keadilan Rakyat (PKR) begitu ghairah untuk bertanding dikawasan berkenaan.

Tanpa menghirau perasaan dan sentimen PAS yang sedang "mutaah" bersama PKR dan DAP dalam pakatan pembangkang, PKR terus bersuara untuk bertanding dikawasan berkenaan.

Sebagai pasangan yang "bermutaah" PKR seharusnya menghormati kerusi yang sebelum ini diagihkan kepada PAS.

PAS pasti dalam delima dan tersayat hati bila mendengar kenyataan terbuka oleh PKR yang mahu bertanding kerusi berkenaan.

Sehingga kini pucuk pimpinan PAS masih belum memberi kata putus siapakah yang bakal bertanding dikawasan berkenaan.

Gambaran ini seolah-olah wujud suasana tarik tali antara PAS dan PKR.

Seharusnya pada suasana begini beberapa nama telah ditonjolkan atau disebut-sebut untuk mewakili PAS. Namun sehingga kini walaupun nama bekas calon Mohamad Sabu disebut-sebut, pucuk pimpinan PAS terus menepis bahawa calon belum lagi ditetapkan.

Apakah kerana sudah dapat gading bertuah tanduk tidak berguna lagi. Sudah dapat rotan akar tidak mahu dilihat lagi.

Apakah Mohamad Sabu yang juga Naib Presiden PAS yang selama ini menjadi ayam sabung kepada PAS sudah dianggap tidak layak lagi selepas PAS mendapat nafas baru dari ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pengorbanan Mohaamd Sabu sebagai ayam sabung sanggup disepak bagai bola kesana sini semata-mata untuk PAS nampaknya sudah mula diragui oleh PAS sendiri apa lagi pakatan pembangkang.

Mohamad Sabu antara orang yang paling lantang di luar dan dalam Parlimen mengkritik Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ketika itu Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri serta Menteri Kewangan.

Beliau antara orang yang paling lantang mencabar Anwar untuk membuat laporan polis berhubung dakwaan salah lakunya yang pada ketika itu sedang diperkatakan dimerata-rata tempat.

Dalam parlimen atau diluar parlimen Mohamad Sabu terus mencabar Anwar. Anwar sentiasa menjadi buruan Mohamd Sabu ketika berhujah dan berceramah.

Apakah kerana kelantangan Mohamad sabu mengkritik Anwar pada ketika itu membuat dendam kesumat yang terbuku selama ini membuatkan Anwar selaku ketua pembangkang enggan menerima kehadiran Mohamad Sabu dalam Parlimen.

Pemimpin PAS yang "bermazhab Anwar Ibrahim" pasti tidak mahu Mohaamd Sabu ditonjolkan sebagai calon kali ini.

Mereka sudah pasti akan berkonspirasi bagi memastikan calon bermazhab Anwar sahaja yang akan menjadi calon dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Sekiranya ianya berlaku satu malapetaka telah mengancam masa depan PAS sendiri.

Lantas itu, pucuk pimpinan PAS harus berhati-hati dalam memilih calon kali ini agar golongan yang bermazhab Anwar tidak terpilih menjadi calon.

Jika terus dibiarkan juga ianya berlaku maka akan terjadilah apa yang dikatakan "kaduk naik junjung". Andai berlaku masa sudah terlewat bagi pucuk pimpinan PAS untuk melakukan sebarang perubahan lagi.

Oleh itu sekiranya PAS ingin meletak calon, ianya harus disaring betul-betul agar calon berkenaan bukan dari golongan bermazhab Anwar Ibrahim.

Jika sebelum ini PAS akan mengutamakan calon berperwatakan ulama dan profesional bagi menyangi calon Barisan Nasional jadi apakah tradisi ini akan berulang semula?

Kalau ini keutamaan PAS sudah tentu Mohamad Sabu terpaksa mengigit jari kerana beliau tiada kelayakan seumpama ini. Apakah ini merupakan petanda berakhirnya kerjaya Moahamd Sabu sebagai orang politik.

Apakah ini jug asebagai amaran awal untuk Mohamad Sabu bahawa jawatan yang sedang disandang beliau akan dicabar dalam pemilihan akan datang dan beliau akan dipastikan dinyahkan dari barisan kepimpinan PAS.

Apakah ahli PAS sanggup melihat seorang pemimpin yang satu ketika dahulu menjadi ayam sabung dan ayam tambatan PAS akhirnya akan dikorbankan semata-mata mahu memenuhi tuntutan pihak tertentu agar kerjaya politiknya dikuburkan.

Walau pun menduduki kerusi Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu dilihat gagal mengaut sokongan padu dalam jemaah kepemimpinan PAS pusat.

Ini kerana jemaah itu dilihat lebih dikuasai oleh mereka yang bermazhabkan Anwar.

Inilah fenomena baru yang berlaku dalam PAS masa kini. Ahli PAS sendiri lebih mengitiraf keterampilan Anwar daripada pemimpin PAS sendiri.

Jika dahulu ucapan dan cakap pemimpin PAS dianggap fatwa dan keramat kini ahli PAS lebih mempercayai cakap Anwar daripada pemimpin mereka.

Kemelut ini jika gagal ditangani menjelang pilihanray kecil Kuala Terengganu bermakna PAS telah dikuasai oleh kumpulan bermazhab Anwar.

Jika ini berlaku bermakna masalah dalaman PAS sudah menjadi parah akhirnya PAS akan menjadi penyambung lidah Anwar.

Pemimpin dan ahli PAS harus sedar wabak yang sedang menular dalam parti berkenaan kini sudah menjadi virus pemusnah agenda utama PAS untuk menegak negara Islam berperlembagaan Islam bertulis.

Jika individu ini terpilih ianya akan menjadi penegak kepada perjuangan Anwar Ibrahim dan bukannya PAS.

Antara kriteria yang harus diketepikan oleh PAS ialah sekiranya individu yang ingin dipilih terdiri daripada mana-mana jemaah termasuk dari Jemaah Islam Malaysia atau Abim individu ini harus disisihkan.

Ini perkara yang dititik berat oleh pemimpin PAS terdahulu dalam memilih pemimpin untuk menerajui PAS dan untuk menjadi calon.

Adalah difahamkan perkara ini diambil berat pada masa itu kerana pucuk pimpinan PAS pada ketika ini merasai bahawa pemimpin, calon, wakil rakyat dan ahli PAS hanya perlu ada satu kesetiaan iaitu PAS.

Mereka mungkin mengambil kira sudah wujud kelompok Anwar Ibrahim dalam kedua-dua jemaahn berkenaan. Lantas itulah larangan dibuat terhadap ahli PAS pada ketika itu daripada terjebak dalam kedua-dua jemaah ini.

Namun pucuk pimpinan yang sedia ada dalam PAS sudah terlepas pandang kepada kriteria berkenaan.

Mungkin kerana beranggapan Anwar akan terus berada dalam UMNO makan PAS terus menerima siapa sahaja daripada kelompok Anwar yang ingin menyertai PAS dengan beranggapan tindakan itu dapat memisahkan perjuangan mereka daripada Anwar.

Namun tanggapan ini salah, Anwar bijak mengatur strategi bagi mengembangkan sayapnya dengan mengekspot orang-orangnya kedalam PAS.

Jadi tanpa kehadiran Anwar pun satu hari PAS akan meletak Anwar pada tangga teratas.

Kini keadaan telah menjadi realiti.Ahli Pas dan pemimpin PAS secara terang-terang sanggup bercakap Anwar antara paling layak menjadi Perdana Menteri sehingga mereka lupa ramai tokoh PAS turut layak untuk menerajui PAS.

Masa belum lagi terlambat. PAS harus siap siaga dalam menangani isu ini.Pemilihan calon kali ini akan menentukan masa depan dan halatuju PAS pada masa akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan