Isnin, 15 Disember 2008

Nila setitik rosak susu sebelanga. Bersekongkol dengan PKR perjuangan PAS rosak dan terhina

Nila setitik rosak susu sebelanga. Bersekongkol dengan PKR perjuangan PAS rosak dan terhina

Itulah yang dapat dizahirkan apabila melihat halatuju perjuangan PAS tersimpang jauh dari matlamatnya.

Sebelum 1997, PAS terbahagi kepada tiga kumpulan iaitu golongan ulama, radikal dan liberal.

Ketiga-tiga kumpulan ini pernah bertembung dalam pemilihan pucuk pimpinan PAS pada tahun 1993.

Akhirnya dapat dilihat golongan liberal ramai yang terkorban dalam pemilihan berkenaan. Beberapa orang yang masih bertahan akhirnya hanyut begitu sahaja dan kini tenggelam samasekali.

Sebelum 1997 perjuangan PAS terhadap matlamat asalnya untuk menubuh negara Islam begitu kuat.

Biar pun berpecah kepada tiga kumpulan ulama, radikal dan liberal paksi perjuangan PAS tetap satu untuk mengwujudkan sebuah negara Islam dengan berpelembagaan Islam bertulis.

Namun selepas pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim, perjuangan PAS sudah menjadi celaru. Ini ditambah lagi dengan kemasukan penyokong-penyokong Anwar Ibrahim dalam PAS dan memegang jawatan penting dalam parti berkenaan.

Apa yang pelik ialah selepas Anwar di pecat dan Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail menubuh Parti Keadilan sekumpulan penyokong Anwar Ibrahim tidak memilih meneruskan perjuangan dalam PKR. Malah mereka memilih untuk meneruskan perjuangan dalam PAS.

Seperti yang saya nyatakan sebelum ini dalam tulisan saya, puak-puak ini tidak menyertai PKR kerana mereka sudah pasti mempunyai agenda tersendiri termasuk untuk mendapat tempat dengan populariti yang mereka ada disamping itu mahu mengembangkan sayap fahaman Anwar Ibrahim dalm PAS.

Anwar dan kumpulan ini sudah tentu telah mengatur strategik untuk mempastikan kumpulan pembangkang mengitiraf kepimpinan Anwar.

Sekiranya PKR sahaja yang melonjakkan Anwar matlamatuntuk menabalkan Anwar sebagai pemimpin negara tidak akan tercapai. Lantas itu fahaman dan ketaksuban kepada Anwar wajar di kembangkan dalam PAS.

Akhirnya kita lihat pada pilihanraya umum ke 11 dan ke 12 PAS tidak lagi mendendangkan lagu untuk menubuhkan negara Islam dengan perlembagaan Islam bertulis dalam kempen pilihanraya berkenaan.

Malah rakan media pernah di tempelak oleh Presiden PAS Datuk Seri Haji Hadi Awang supaya jangan bertanya soal untuk menubuhkan negara Islam dan melaksanakan perlembagaan Islam bertulis dan hukum hudud.

Hadi berkata ianya tiada dalam agenda dan menifesto pilihanraya.

Apabila keghairahan Anwar untuk menjadi Perdana Menteri semakin memuncak majoriti ahli dan pemimpin PAS mula mendendangkan lagu bersama untuk menabalkan Anwar sebagai Perdana Menteri.

Mereka begitu ghairah untuk menabal Anwar sebagai Perdana menteri sehingga melupai dikalangan pemimpinan PAS ramai yang layak untuk ditabalkan menjadi Perdana Menteri.

Kini setelah 10 tahun Anwar berjaya menyerap dan menyeludup masuk pengaruhnya dalam PAS barulah pemimpin PAS tersedar akan bahaya orang-orang Anwar yang kini berada dalam gelanggang kepemimpinan PAS.

Tragedi terkini ialah kemelut yang berlaku dalam kepimpinan PAS Selangor terbukti bagaimana gerombolan Anwar berjaya melebarkan sayap perjuangan Anwar sehingga sanggup mengeluarkan kenyataan yang bertentangan dengan dasar perjuangan PAS semata-mata untuk menerus agenda memperjuangkan matlmat Anwar.

Jika dahulu PAS terbahagia kepada tiga kumpulan iaitu ulama,radikal dan liberal kini telah menjadi empat kumpulan apabila wujud sekumpulan pemimpin dan ahli PAS yang bermazhabkan Anwar.

Inilah padahnya apabila pemimpin dan ahli parti tidak berpegang kepada prinsip parti.

Jika kita semak balik pada tahun 1993, dalam muktamar PAS di Gombak telah membuat pendirian untuk mengharam mana-mana ahli PAS daripada menyertai mana-mana jemaah lain selain daripada PAS termasuk Jemaah Islam Malaysia, ABIM, Al-Arqam dan Tablig.

Allahyarham Fadzil Noor sendiri dalam ucapan penggulungannya turut memberi amaran dan peringatan akan wujud satu gerakan untuk merosakan parti ini daripada dalam.

Lantas itu beliau mengajak pemimpin dan ahli PAS sentiasa setia bersama PAS dan berhati-hati terhadap pihak tertentu.

Ketika Allahyarham Fadzil berucap ramai yang beranggapan bahawa UMNO yang akan menyusup masuk dalam PAS dan merosak parti berkenaan.

Namun telahan itu meleset sama sekali. Allahyarham Fadzil Noor tentu telah membuat perkiraan yang bijak sebelum membuat kenyataan sebegitu. Allahyarham sudah dapat merasainya bahaya sekiranya dibiarkan kehadiran orang-orang Anwar dalam parti berkenaan.

Kini Allahyarham sudah tiada. Segala kata-kata dan amarannya telah menjadi realiti.

Begitulah apabila ketamakan mempengaruhi individu dan kelompok segala yang dijanji tidak lagi diendahkan. Peringatan dan amaran diabaikan.

Lantas itu kerana inginkan sokongan dan kemenangan pemimpin PAS yang mewarisi kepimpinan Allahyarham Fadzil Noor sanggup menggadai sumpah janji yang diukujanjikan pada tahun 1993.

Akhirnya kita lihat kini PAS sudah berpecah daripada tiga kumpulan kepada empat kumpulan.

Namun yang anehnya kumpulan yang keempat yang baru lahir selepas 1998 mendominasikan arahtuju perjuangan PAS.

Kini Pas sudah hilang arah tuju. Walaupun PAS berkuasa di Perak, Pas gagal merealisssikan perjuangannya untuk melaksanakan hukum hudud di Perak.

Begitu juga setelah PAS menguasai Kedah, Pas langsung tidak bercakap untuk melaksanakan hukum hudud di Kedah.

Malah PAS seolah-olah telah lupa dan lari daripada matlamat asalanya.

Apabila kerajaan menahan Raja Petra kerana menghina Nabi Muhammad dan menahan Tresa Kok dalam isu azan Pas terus membela mereka ini dan membelasah kerajaan kerana menahan mereka ini dalam ISA.

Apakah kerana mahu mejaga hubungan baik dengan PKR sdan DAP Pas sanggup menggadai maruah dan perjuangannya untuk Islam sehingga sanggup mencemuh tindakan keranaan menahan mereka ini dalam ISA.

PAS sepatutnya menyokong tindakan ini. Raja Petra di tahan kerana menghina Rasulullah dan Tresa kerana mahu laungan azan diperlahankan.

Malah PAS langsung tidak bersuara dalam Parlimen untuk membuat sebarang bantahan terhadap sikap celupar kedua-dua manusia ini. Malah Pas tidak pun bersuara apabila Majlis Peguam mengadakan konvensyen yang menjurus kearah mempertikaikan kesucian Islam.

Pemimpin PAS harus insaf jawatan yang diterima adalah amanah Allah. Jangan kerana inginkan kuasa mereka sanggup berputih mata melihat Islam dan Nabi di hina. Jangan kerana laparkan kuasa, agama, bangsa, negara dan maruah perjuangan pun sanggup digadaikan.

Oleh itu PAS harus kembali kepangkal jalan. Pemimpin dan ahli Pas yang sayangkan PAS harus bangun menegak dan mempertahankan prinsip perjuangan PAS.

Jika pemimpin mereka masih lagi tidak mahu berganjak, selepas teguran yang dibuat di Perak dalam muktamar yang lepas, maka langkah terakhir ialah memanggil satu muktamar khas bagi membincangankan halatuju dan perjuangankan serta mengembalikan PAS kepangkal jalan.

Jika pemimpin mereka masih taksub dengan perjuangan dan agenda bersama Anwar sehingga sanggup ketepikan matlamat asal perjuangan PAS, maka merek aharus mengemukan usul tidak percaya kepada pucuk pimpinan sebagai jalan terakhir untuk menyelamatkan PAS.

Kini pemimpin PAS telah terbabas jauh. Pemimpin terdahulu seperti Allahyarham Fadzil Noor, Allahyarham Yusuf Rawa, Allahyarham Datuk Asri Muda berpegang teguh dengan perjuangan PAS.

Biar pun mereka tidak bersatu dengan dan bersetuju dalam sesuatu hal dengan kerajaan UMNO dan Barisan Nasional tetapi demi kepentingan agama, bangsa dan negara mereka pada satu ketika tetap bersatu bersama UMNO untuk mempertahankan kedaulatan agama, bangsa dan negara.

Pemimpin yang mewarisi PAS kini nampaknya lebih mengutamakan perjuangan peribadi sebab itulah mereka sanggup menggadai maruah perjuangan utama PAS sehingga sanggupmengeluarkan kenyataan jangan ditanya lagi soal poenubuhan negara islam dan perlembagaan islam bertulis serta perlaksanaan hukum hudud kerana ianya bukan lagi agenda PAS!

Kerana nila setitik rosak susu sebelanga!Sesat di pertengahan jalan kempablilah kepangkal jalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan